Program Wspierania Aktywności Obywatelskiej
Czym jest PAO?
PAO to szansa dla mieszkańców, aby mogli realnie decydować na co mają być przeznaczone środki finansowe dedykowane sołectwu, służące poprawie warunków życia mieszkańców. Każdy z Was widzi czego brakuje i co jest potrzebne w Waszej wiosce. Dlatego propozycje zadań powinny zależeć głównie od Waszych potrzeb i kreatywności. Ważne jest, aby efekt przeprowadzonych działań był ogólnodostępny, a nie skierowany do wybranej i wąskiej grupy osób.
Każde sołectwo dysponuje środkami od 15 000 zł do 45 000 zł. Kwota uzależniona jest od liczby stałych, zameldowanych mieszkańców w danym sołectwie.
Powstały 4 grupy sołectw:
- Grupa I (do 150 mieszkańców) – sołectwa: Bylica, Dzierżęcin, Górsko, Kanin, Karsino, Masłowice, Mazów, Pałowo, Pieńkówko, Tyń i Wszedzień. Kwota środków finansowych do dyspozycji sołectwa wynosi 15 000 zł.
- Grupa II (151-300 mieszkańców) – sołectwa: Jezierzany, Korlino, Królewo, Łącko, Marszewo, Nosalin, Pałówko, Wilkowice i Złakowo. Kwota środków finansowych do dyspozycji sołectwa wynosi 25 000 zł.
- Grupa III (301-500 mieszkańców) – sołectwa: Chudaczewo, Jarosławiec, Nacmierz, Pieszcz, Rusinowo i Staniewice. Kwota środków finansowych do dyspozycji sołectwa wynosi 35 000 zł.
- Grupa IV (powyżej 500 mieszkańców) – sołectwa: Pieńkowo i Postomino. Kwota środków finansowych do dyspozycji sołectwa wynosi 45 000 zł.
Plan działania:
- Na początku sołtys prowadzi konsultacje pomysłów z mieszkańcami. Pomysł może zgłosić każdy. Ważne, aby został on omówiony i przedyskutowany w szerszym gronie. Konsultacje mogą odbywać się podczas zebrań lub z wykorzystaniem mediów społecznościowych, gdzie lokalna społeczność zgłasza propozycje, uwagi i wspólnie uzgadnia swoje pomysły. W dobie pandemii jest to bardzo uniwersalna i bezpieczna forma komunikacji.
- Następnie reprezentacja wsi udaje się do Urzędu Gminy, żeby omówić propozycje działań, zadań i przedyskutować je z właściwymi referatami pod kątem możliwości ich realizacji, zarówno w kwestii rzeczowej, jak i finansowej. Można również przesłać swoje pomysły na adres e-mail: m.wojciechowska@postomino.pl. Wstępne zapoznanie się z sołeckimi pomysłami ułatwi przygotowanie się pracowników urzędu do spotkania.
- Po wstępnych konsultacjach w Urzędzie Gminy, sołtys zwołuje zebranie wiejskie. Mieszkańcy decydują na jakie zadania i działania przeznaczają środki finansowe. Wola mieszkańców wyrażona jest w formie uchwały. Zebranie wiejskie może zdecydować również o nieprzystąpieniu w danym roku do realizacji zadań w ramach PAO lub o gromadzeniu środków w celu realizacji większej inwestycji. Środki finansowe mogą być gromadzone przez okres maksymalnie trzech kolejnych lat z przeznaczaniem tylko i wyłącznie na zadania inwestycyjne.
- Możliwa jest wspólna realizacja zadań przez kilka sołectw. Wówczas taka wola musi być wyrażona stosowną uchwałą zebrania wiejskiego każdego z sołectw, która określa cel zadania, zakres współdziałania, udział finansowy danego sołectwa oraz termin realizacji.
- Sołtys przedkłada Wójtowi Gminy Postomino uchwałę zebrania wiejskiego wraz z opisem poszczególnych zadań (opis musi zawierać podstawowe informacje: Czego chcą mieszkańcy? Gdzie zadania mają być realizowane? Dlaczego? Czy wydatkowane będą wszystkie środki? Czy część środków będzie gromadzona, jeżeli tak, to przez jaki okres i w jakim celu? Czy zadanie będzie realizowane z innym sołectwem?).
- Uchwała zebrania wraz z opisem zadania będzie opracowywana merytorycznie w Urzędzie Gminy, a następnie zadanie zostanie wdrożone do realizacji.
Harmonogramy:
HARMONOGRAM PAO 2022 rok
- do 31 grudnia 2021 roku Wójt podał w formie zarządzenia informację o liczbie mieszkańców w poszczególnych sołectwach
- do 25 lutego 2022 roku konsultacje zadań w urzędzie gminy
- do 01 marca 2022 roku zwołanie zebrań wiejskich
- do 07 marca 2022 roku dostarczenie uchwał podjętych na zebraniach wiejskich
- do 29 kwietnia 2022 roku ocena merytoryczna i finansowa zadań
- po 29 kwietnia 2022 realizacja zadań
HARMONOGRAM PAO na kolejne lata
- do 15 lipca podanie liczby mieszkańców w sołectwie
- do 31 stycznia zebrania wiejskie
- do 07 lutego dostarczenie uchwał zebrania wiejskiego
- do 15 marca ocena merytoryczna i finansowa
- po 15 marca realizacja zadań
Jakie zadania można zrealizować w ramach PAO?
Program PAO jest uniwersalny. Głównym celem programu jest realizacja potrzeb mieszkańców. Jednak zadania i działania, które chcemy przeprowadzić muszą mieścić się w tzw. katalogu zadań własnych gminy. Katalog ten znajduje się w dalszej części folderu.
Pomysłów może być wiele, np.:
- budowa i remont niewielkich odcinków dróg gminnych i chodników, w tym brakujących ich części,
- budowa, remont, bądź doposażenie boiska, altany, placu zabaw, terenów rekreacyjnych, świetlicy, remizy czy innego obiektu będącego własnością gminy,
- budowa oświetlenia ulicznego czy placów publicznych,
- budowa ogrodzenia, barierek,
- wydzielenie oznakowania poziomego jezdni np.: namalowanie przejścia dla pieszych na drodze,
- zakup i montaż grilla, tablic, ławek, pojemników na nakrętki, iluminacji świetlnych,
- renowacja obiektów o charakterze zabytkowym, kapliczek, krzyży,
- podnoszenie estetyki wsi, w tym prace porządkowe, obsadzenie miejscowości kwiatami, krzewami, drzewami,
- przeprowadzenie zajęć tematycznych, warsztatów,
- organizacja imprez takich jak festyny, pikniki, imprezy okolicznościowe, dożynki, majówki i różnego rodzaju święta, w tym Dzień Kobiet, Dzień Dziecka, Dzień Babci, Dzień Dziadka, wykopki- dla mieszkańców sołectwa,
- wyjazdy integracyjne, kulturalne, rajdy rowerowe,
- przeprowadzenie działań promocyjnych sołectwa poprzez zakup namiotów, koszulek,
- opracowanie i wydanie folderu lub broszury informującej o zabytkach, produktach lokalnych, ciekawych miejscach, szlakach,
- przeprowadzenie badań profilaktycznych w celu promowania ochrony zdrowia.
Czego nie będzie można realizować w ramach PAO?
- inwestycji niezgodnych z planami zagospodarowania przestrzennego,
- inwestycji na prywatnych gruntach,
- zabudowy na gruntach rolnych klasy III bądź wyższej oraz na gruntach wszystkich klas pochodzenia organicznego, np.: torfie,
- zabudowy na gruntach leśnych,
- inwestycji na terenach, na których przebiegają sieci techniczne,
- np.: sieć wodno-kanalizacyjna, telekomunikacyjna, elektroenergetyczna,
- inwestycji zagrażających zdrowiu i życiu oraz wpływających na degradację środowiska,
- wykaszania terenów niebędących własnością Gminy Postomino.
Szacowanie kosztów
- Podczas szacowania kosztów inwestycyjnych, takich jak budowa elementów małej architektury należy uwzględnić m.in. koszty:
- mapy do celów projektowych (ok. 1 000 zł)
- opracowanie dokumentacji projektowej przez projektanta (ok. 1 000 zł -2 000 zł)
- wyłączenie gruntów z produkcji rolnej o ile będzie konieczne, uzgodnienia z gestorami sieci telekomunikacyjnych i energetycznych
- materiałów z certyfikatami lub deklaracją właściwości użytkowych.
Przykładowy opis i plan działania w ramach PAO
W ramach PAO mieszkańcy sołectwa XXXXXX planują kwotę 35 000,00 zł
przeznaczyć na:
- Odnowienie świetlicy wiejskiej poprzez odmalowanie ścian wewnętrznych, wymianę okien oraz drzwi. Malowanie ścian wykonają sami mieszkańcy (wkład osobowy mieszkańców). Po stronie gminy będzie zakup materiałów potrzebnych do realizacji zadania, w tym: farb, gruntu, pędzli, szpachelek, okien, drzwi oraz opłacenie usługi ich montażu. Szacunkowy koszt wg dołączonej oferty (należy zebrać oferty internetowe, sklepów, wykonawców itp.) – 10 000,00 zł.
- Organizację 2 festynów/pikników: Dnia Dziecka i zabawy choinkowej. Mieszkańcy sołectwa sami zajmą się organizacją festynów/pikników (przygotują miejsce imprezy, zajmą się oprawą muzyczną, zapewnią obsługę kulinarną – kawa, herbata, ciasto. Po stronie gminy będzie opłacenie animacji i usługi korzystania z tzw. dmuchańca.
Szacunkowy koszt tego zadania – 3 500,00 zł.
- Organizację wjazdu integracyjnego do Ogrodów Hortulus dla 50 osób. Mieszkańcy sami opłacą ubezpieczenie, bilety wstępu oraz posiłek. Natomiast gmina opłaci przejazd autokarem. Zadanie będzie realizowane wspólnie z sołectwem YYYYYY, z którego pojedzie na wycieczkę 25 uczestników. Szacunkowy koszt – po stronie naszego sołectwa 1 500,00 zł i po stronie sołectwa YYYYYY 1 500,00 zł.
- Podniesienie estetyki wsi poprzez zakup kwiatów i krzewów ozdobnych- mieszkańcy sami wykonają nasadzenia i we własnym zakresie zadbają o roślinność (plewienie, podlewanie). Ze środków PAO gmina zakupi uzgodnioną roślinność. Szacunkowy koszt – 2 000,00 zł
Podsumowanie:
Odnowienie świetlicy – 10 000,00 zł
Festyny – 3 500,00 zł
Wyjazd – 1 500,00 zł + 1 500,00 zł drugie sołectwo
Kwiaty/krzewy – 2 000,00 zł
Łącznie wszystkie zadania szacuje się na kwotę 17 000,00 zł.
Pozostałe środki, tj. 18 000,00 zł sołectwo gromadzi na kolejny rok w ramach zadania inwestycyjnego, czym będzie budowa ogrodzenia cmentarza.
Przewidywany koszt budowy ogrodzenia to kwota 40 000,00 zł, z czego 18 000,00 zł jest z roku 2022, więc w roku 2023 musimy dołożyć jedynie 22 000,00 zł i cmentarz stanie się godnym miejscem pochówku zmarłych.
Katalog zadań własnych gminy
Katalog zadań własnych gminy na podstawie art. 7 ustawy o samorządzie gminnym:
do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania i działania:
- w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.
Przykłady:
- remont, przebudowa budynków będących własnością gminy, np. odświeżenie pomieszczeń świetlic, wiat, altan, wymiana okien czy bramy wjazdowej;
- budowa nowych obiektów, w tym np. ustawienie witaczy;
- budowa, przebudowa, tworzenie, zagospodarowywanie nowych parków, zieleńców, skwerów, trawników - wyeksponowanie miejsc pamięci, utworzenie ścieżki edukacyjnej.
- w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.
Przykłady:
- remonty, przebudowa, budowa nowych ulic, chodników, dróg rowerowych, placów i ich fragmentów, wymiana części uszkodzonego polbruku w chodniku, obniżenie części chodnika z dostosowaniem do poruszania się osób niepełnosprawnych;
- organizacja ruchu oraz tworzenie infrastruktury związanej z organizacją ruchu: przejścia dla pieszych, znaki drogowe, progi zwalniające;
- „meble” gminne w tym ławki, stojaki rowerowe, stacje naprawcze dla rowerów;
- wyznaczanie miejsc parkingowych, nadawanie nazw ulic.
- w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Przykłady:
- utrzymywanie czystości w gminie, na terenach użyteczności publicznej, organizacja kampanii uświadamiających i edukacyjnych, akcje typu „Sprzątanie Świata”;
- utrzymanie wysypisk śmieci;
- prowadzenie selektywnej zbiórki odpadów, edukowanie;
- organizowanie konkursów dotyczących recyklingu, przetwarzania odpadów, zmniejszenia ilości wytwarzanych odpadów;
- organizacja akcji typu: „drugie życie rzeczy”.
- w zakresie ochrony zdrowia.
Przykłady:
- działania zakresu profilaktyki informacyjnej i edukacyjnej, w szczególności skierowanej do dzieci i młodzieży;
- organizacja badań profilaktycznych, programów służących promocji zdrowego stylu życia;
- wsparcie i usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
- wspomaganie działalności związanej z rozwiązywaniem problemów alkoholowych.
- w zakresie pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych.
Przykłady:
- organizowanie wspomagania osób potrzebujących w zakresie schronienia, posiłku, ubrania, dożywianie dzieci;
- organizowanie pomocy międzysąsiedzkiej, wolontariatu międzysąsiedzkiego;
- organizowanie akcji tematycznych/zadaniowych wspierających osoby samotne lub niepełnosprawne, niezaradne lub okresowo wymagające wsparcia.
- w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej.
Przykłady:
- organizacja akcji wzmacniających rolę rodziny, szkolenia z zakresu wspierania rodzin we właściwym wypełnianiu ich zadań
- warsztaty rozwijania umiejętności opiekuńczo-wychowawczych rodziny
- w zakresie edukacji publicznej.
Przykłady:
- organizacja i finansowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych.
- w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.
Przykłady:
- rozszerzanie oferty biblioteki, tworzenie mobilnych punktów bibliotecznych;
- wydanie publikacji o wyjątkowych walorach kulturowych danego miejsca;
- renowacje zabytków, w tym kapliczek i miejsc pamięci.
- w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Przykłady:
- remonty, budowa i utrzymanie obiektów sportowych;
- popularyzowanie sportu i aktywności fizycznej wśród dzieci i młodzieży, osób starszych;
- realizacja zadań związanych z turystyką, organizacja rajdów rowerowych, marszów pieszych lub Nordic Walking, gier terenowych, treningów na siłowniach zewnętrznych;
- tworzenie publikacji i folderów tematycznych i promocyjnych.
- w zakresie zieleni gminnej i zadrzewień.
Przykłady:
- utrzymanie terenów zielonych;
- nasadzenia nowego drzewostanu;
- tworzenie oraz utrzymanie zieleńców, trawników, parków, skwerów.
- w zakresie cmentarzy gminnych.
Przykłady:
- budowa i utrzymanie cmentarzy komunalnych, w tym wymiana ogrodzenia, tworzenie ścieżek komunikacyjnych czy oświetlenia.
- w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.
Przykłady:
- prowadzenie programów informacyjnych, edukacyjnych i profilaktycznych w zakresie bezpieczeństwa;
- zakup odblasków- breloczków, kamizelek odblaskowych dla mieszkańców sołectwa;
- organizacja monitoringu, doświetlenie przejścia dla pieszych, montaż radarowego pomiaru prędkości;
- organizacja szkolenia z wykorzystaniem systemu AED wraz z zakupem urządzenia.
- w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Przykłady:
- tworzenie, prowadzenie, finansowanie obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, w tym boisk, pomieszczeń użytkowych- świetlic;
- odświeżenie pomieszczeń.
- w zakresie polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej.
Przykłady:
- organizacja zajęć edukacyjnych dotyczących pielęgnacji niemowlęcia;
- realizacja opieki medycznej i prawnej dla kobiet w ciąży.
- w zakresie wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej.
Przykłady:
- edukacja w zakresie samorządności;
- finansowanie działań realizowanych przez jednostki pomocnicze (osiedla, rady dzielnic), w tym szkolenia sołtysów i rad sołeckich;
- organizacja wizyt studyjnych.
- w zakresie promocji gminy.
Przykłady:
- prowadzenie kampanii promocyjnych sołectw,
- uruchomienie strony internetowej lub profilu na Facebooku;
- realizacja wydarzeń tematycznych eksponujących najwartościowsze i najciekawsze miejsca, wydarzenia, osoby.
A także:
- w zakresie działalności w zakresie telekomunikacji.
Przykłady:
- budowa nowych sieci telekomunikacyjnych;
- tworzenie publicznie dostępnej sieci Wi-Fi);
- w zakresie lokalnego transportu zbiorowego.
Przykłady:
- tworzenie połączeń autobusowych;
- ustalanie częstotliwości kursowania autobusów;
- w zakresie gminnego budownictwa mieszkaniowego
Przykłady:
- budowa oraz utrzymanie mieszkań komunalnych;
- mieszkalnictwo socjalne;
- w zakresie targowisk i hal targowych.
Przykłady:
- budowa i utrzymanie miejsc targowisk i hal targowych;
- w zakresie współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Przykłady:
- finansowanie działań z zakresu działalności pożytku publicznego;
- działania na rzecz efektywnej współpracy samorządu z organizacjami społecznymi, wspólna realizacja zadań i podejmowanie inicjatyw
- w zakresie współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
Przykłady:
- nawiązywanie partnerstw oraz współpraca
- z miastami partnerskimi z innych krajów;
Dodatkowe informacje o Programie dostępne są na stronie internetowej Gminy Postomino w zakładce PAO, w pokoju nr 21 Urzędu Gminy Postomino i pod nr tel. 59 846 44 37.